01 January 2012

taca can cook : : kek puding karamel ::

KEK PUDING KARAMEL
                                                        

kek nie tak menggunakan kos yang tinggi atau bahan2 yg banyak.. tpi agak complicated. sedap dihidang sejuk2

A:

2-3 sudu gula pasir

* taburkan gula pasir dalam periuk kecil dan panaskan guna api sederhana. apabila gula mula mencair masukkan 2 sudu besar air. (hati2 sebab nanti gula memercik). kacau laju2 sampai gula bertukar warna menjadi keemasan dan mencair. tuangkan karamel yang sudah siap kedalam loyang. ketepikan.

B:

1 C susu cair (saya guna krimer sejat Marigold)
1/3 C gula casor (resipi asal guna 70gm)
1/2 sdt esen vanilla
1 sdb tepung kastad
3 biji kuning telur

* campurkan kesemua bahan2 dan kacau perlahan, jangan sampai berbuih. tapis dan tuangkan kedalam loyang yang berisi A. ketepikan.

C.

1/2 cawan air
3 biji kuning telur
3 sdb minyak masak (saya bubuh 3 1/2 sdb)
1/3 C gula kastor (resipi asal 70gm)
1 sdt baking powder

*campurkan air, kuning telur + minyak masak hingga berbuih. Masukkan gula dan pukul hingga kembang. masukkan tepung + baking powder yg telah diayak, sedikit demi sedikit. pukul lg sehingga sebati. ketepikan.

D:

6 biji putih telur
1/3 C gula kastor (resipi asal 70gm)
1 sdt cream of tartar (jika tiada gantikan dgn sedikit jus lemon/cuka)

*pukul putih telur hingga berbuih. masukkan gula sedikit demi sedikit dan pukul lagi. masukkan cream of tartar dan pukul hingga kembang dan bertanduk (bila terbalikkan bekas, telur tak jatuh)

* campurkan C dan D dan kacau perlahan guna spatula (fold in).. apabila sudah sebati, bahagikan kepada beberapa bahagian, dan warnakan setiap bahagian dengan warna yang disukai atau campurkan perisa yang disukai (saya bahagikan kepada 3, satu bahagian warna asal saya tambah 1 sdt esen vanila, satu bahagian saya tambah 2 sdb cocoa powder dan 1/2 sdt choc emulco, satu bahagian lg saya tambah 1 sdt pewarna merah dan 1 sdt perisa strawberi.

* tuangkan adunan kedalam loyang berisi A dan B secara selang seli. (saya buat : mula2 tuangkan 1 senduk adunan warna asal ke tengah2 acuan, kemudian saya tuangkan 1 senduk warna koko, diikuti satu senduk warna pink. selang selikan sampai habis semua adunan.

*bakar selama 1 jam dalam suhu 160-180C (saya tak tahu kenapa saya punya kek dah masak dalam tempoh 40 mins, saya guna suhu 170C). guna kaedah waterbath:)

*setelah masak (test dengan lidi kat tengah2 kek, kalau lidi keluar bersih.. maknanya kek dah masak) biarkan 10-15 mins (kek akan perlahan2 meregang dari tepi loyang) dan terbalikkan. kek akan keluar dengan sendirinya dari loyang.

*sejukkan sekurang2nya 1 jam dalam peti ais sebelum dipotong.

0 comments:

Post a Comment